Home » Vredesonderwijs (Pagina 3)

Categoriearchief: Vredesonderwijs

OBS De Springplank – Siddeburen

“De ochtend was zó om, de leerlingen hingen aan je lippen. Ik denk dat ze een hoop stof tot-denken hebben gekregen en er zal vanmiddag vast nog wel over nagebabbeld worden. Het was interactief, de leerlingen werden gestimuleerd om mee te doen, mee te denken. Spontaan applaus na afloop zegt denk ik genoeg”.

Nanon Schipper, leerkracht groep 8 – OBS De Springplank, Siddeburen

OBS De Waterlelie – Winschoten

“Ik vond het een fantastische ochtend, zelden de leerlingen zo lang geconcentreerd gezien. Misschien zou je iets kunnen betekenen op het gebied van sociaal emotionele vaardigheden?”.

Giny van der Schaaf, leerkracht groep 8 – OBS De Waterlelie, Winschoten

OBS De Linde – Nieuwe Pekela

“Ieder jaar weer een bijzondere ochtend. Bert weet de klas weer de hele ochtend te boeien. Ook voor mijzelf is het ieder jaar weer een leuk en boeiend verhaal. (óók na zoveel jaar). Ik denk dat de leerlingen na deze ochtend heel veel hebben om eens over na te denken en dat ook zeker zullen doen! Volgend jaar graag weer”.

Menno Lesterhuis, leerkracht groep 8 – OBS De Linde, Nieuwe Pekela

OBS Oleander – Stadskanaal

“Ontzettend leerzame les op een leuke, originele manier. Kinderen en ik waren van begin tot eind geboeid. Ga hier zeker op verder! Zelf denken i.p.v. na-denken. Ook de verschillende meegebrachte materialen maakten het tot een geweldig geheel. Ik heb kunnen “zien” hoe beïnvloedbaar kinderen, maar óók de mens is.”

Anita Beuker, leerkracht groep 7/8 – OBS De Oleander, Stadskanaal

OBS Iemekorf – Appingedam

“Het heeft veel indruk op de kinderen gemaakt. Na de middag zijn we er nog even over gaan praten. Het blijkt, dat je verhaal over na-denken i.p.v. zelf-denken het het vormen van een ‘plaatje’ in je hoofd, door de kinderen goed is opgepikt. Dat is een mooie succesfactor.

Deze gastles legt op een goede manier verband tussen historische gebeurtenissen: via 1870 en naar WOI naar WO2. Het fenomeen ‘plaatje’ vind ik heel sterk: het maakt de kinderen bewust van het feit dat er misleid wordt via bijvoorbeeld de rode en de blauwe waarheid. De les was vormend voor het kritisch denken. Je betrok de kinderen er prima bij gedurende die bijna 3 uur, het was interactief sterk. Er zat afwisseling in de les door vertellen, digibord en meegebrachte materialen af te wisselen. Je presentatie als gastdocent is erg prettig: kennis en ook ruimte voor humor.

Ik zou graag over 2 jaar weer een gastles van je willen boeken. Ook zal ik collega’s die ik spreek van andere scholen, aanbevelen om contact met je te zoeken. Nogmaals bedankt.”

Tjakko Speelman, leerkracht groep 7/8 – OBS Iemekörf, Appingedam

OBS Catamaran – Groningen

“De les was leuk en de kinderen bleven tot het einde toe stil en geboeid. Waarschijnlijk zullen ze overal nu beter over (na)denken en niks meer voor vanzelfsprekend houden. Echt een les die voor herhaling vatbaar is. Achteraf hoorde ik een kind zeggen dat ‘school zó echt leuk is’ en daar sluit ik me bij aan.”

Marten Bult, leerkracht groep 8 – OBS Catamaran, Groningen

CBS Sjaloomschool – Meeden

 

“Interactief, pakkend, les komt over, goede en duidelijke voorbeelden (veel verschillende voorbeelden en dus goed voor iedereen te volgen / te snappen voor kinderen), beeldend met bord en voorwerpen, goede inleiding! Sterk verteld en uitgediept. Ik zie kinderen genieten en vol interesse luisteren, er leeft herkenning, de linken die je legt zijn duidelijk (bijvoorbeeld voetbalteam/leger) en herkenbaar voor kinderen en spreekt hen aan. Interessant en boeiend, heel goed dat je de kinderen als voorbeeld gebruikt en de namen van die kinderen ook noemt; Roy, Marjolein, Martijn. Afwisseling goed, eigen ervaringen die je vertelt maken indruk, Treffen! Ook bijvoorbeeld het stukje van de ‘Anne Frank Boom’.

Annemieke Schurink, leerkracht groep 7/8 – CBS Sjaloomschool, Meeden

OBS De Uilenburcht – Beerta

 

“Je hebt zowel mij als de klas aan het (na)denken gezet! Twijfelen aan dingen die je nooit anders hebt gehoord en geleerd is goed, maar ook eng! Jammer dat jouw verhaal zo ‘klein’ is, de ‘grote’ verhalen blijven het waarschijnlijk winnen. Ik hoop dat in veel hoofden het knopje is omgedraaid!! En ’t woord ‘nadenken’ zal hier waarschijnlijk nog lang een andere betekenis krijgen!! Bedankt!”

Zwannet Bos, leerkracht groep 7/8 – OBS De Uilenburcht, Beerta

OBS Feiko Clock – oude Pekela

“Opportunisme is blijkbaar mensen eigen (kijk naar de reacties op de ontwikkelingen in Libië). Jouw lessen bevestigen dat het belangrijk is dat mensen informatie verifiëren, handelen zonder vooroordelen, niet denken in stereotypen. Wederom heb je ons laten ervaren welke mechanismen mensen aanzetten om geweld toe te passen (manipulatie, propaganda, etc.).”

Ronald de Lange, leerkracht groep 8a – OBS Feiko Clock, Oude Pekela

OBS EMMA – Assen

 

“Wat mij opviel was, dat het ‘kwartje’ steeds meer begon te vallen. Eerste reactie lacherig, dan vraagtekens op de gezichten en enige gaapmonden richting de klok. Maar jouw manier van vertellen zorgde ervoor dat steeds meer kinderen begonnen na te denken en te luisteren. Je zag zelfs ongeloof op enige gezichten. Vooral “de Anne Frankboom” zorgde voor respect omtrent een symbool. Waarheid en on-waarheid werden goed afgewisseld. De bagage die je de leerlingen meegaf, zal voor mij aanleiding zijn om dit zeker te gebruiken rot eind juli. Dank dat je er was!”

Jenny de Jong Posthumus, leerkracht groep 8 – OBS Emma, Assen