Home » Columns » Bertelsmann & Deutschlanddämmerung

Bertelsmann & Deutschlanddämmerung

In 2010 kwam het boek van Thilo Sarrazin “Deutschland schafft sich ab” op de markt, een boek met een bijzondere inhoud dat tegelijkertijd ook een meerlagige – polariserende – opdracht in zich droeg. Langs zijsporen werden – naast de auteursrechtelijke vrijheid van de schrijver(s) – gericht en geregisseerd denkpatronen gemasseerd en daarmee aangestuurd en werden gedachte-, daadwerkelijke en verwachte toekomstige ontwikkelingen benoemd.

Met name rond de productie, promotie en beeldvorming van het boek werden feit- en fictie kundig en op zo’n wijze verwerkt dat bij de burgers opkomende gedachten als bedoeld en gewenst gerekend mogen worden. Het is als het planten van een graankorrel waarvan men tevoren weet en daar naartoe werkt wat het resultaat wordt of kan zijn als op de juiste manier tewerk gegaan wordt wat betreft planten, wieden, voeden en oogsten, opzettelijk handelen met een vooropgesteld en welbewust, geregisseerd doel.

In mei 2008 benaderde Tobias Winstel van de Deutschen Verlags-Anstalt (DVA) Sarrazin met het verzoek of hij niet met een boek wilde bijdragen aan het politieke debat over de Duitse verzorgingsstaat. De eerste oplage van het boek (30.000 stuks) – dat o.a. als werktitel Deutschlanddämmerung droeg – was door de perfect gevoerde PR- en promotie al voor de officiële presentatie op 30 augustus 2010 uitverkocht.

In totaal werden anderhalf miljoen exemplaren verkocht, “verkoopcijfers die niet alleen tot stand komen omdat een boek goed is, maar omdat (gepropageerd werd) dat ik iets gezegd had dat je niet vanuit het oogpunt van sommigen moet denken, laat staan zeggen, en het feit dat ik dit heb gezegd, wekte het enthousiasme van anderen” aldus Sarrazin.

Sarrazin werd door Duitse politici als Angela Merkel publiekelijk veroordeeld – NIET omdat zij het boek hadden gelezen – maar gaven ze later toe dat hun beoordeling gebaseerd was op slechts twee talkshowoptredens van Sarrazin; veroordeling op basis van van beeldvorming en presentatie.

Met name door het laatst benoemde – beeldvorming – wordt de mens vakkundig misleid en hun denken vervormd. Het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann AG van de invloedrijke familie Mohn is een van de grootste en invloedrijkste mediaconglomeraten ter wereld. Oligopolies die op wereldvlak de media- industrie domineren.

Net als altijd wordt van voor tot achter compleet geregisseerd. Rechts moet tegen links opgezet, christen tegen moslim, jong tegen oud, het oude verdeel en heerssprookje. Mensen en groepen worden tegen elkaar opgezet! Sarrazin was in deze klucht de boodschapper die geslachtofferd werd als het geslachte lam en de onderworpen mens op zijn plaats wijst terwijl de regie als altijd in eigen hand blijft.

“Deutschland schafft sich ab” werd uitgebracht door de DAV uit München (ISBN: 978-3-421-04430-3 / € 22,99) – Deutsche Verlags-Anstalt, Neumarkter Strasse 28, D-81673 München
Tel.: 0049 -1805/ 99 05 05 / kundenservice@randomhouse.de

“Sinds 2005 maakt DVA onderdeel uit van Random House GmbH, DVA VERLAG een megauitgeverij dat onderdeel uitmaakt van het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann AG. Onder Random House valt de Direct Group, een bedrijf dat vele winkelketens beheert in 22 landen mediaclubs met meer dan 32 miljoen leden waar over boeken, muziek, films en tv-series besproken worden, met andere woorden, daar worden meningen bepaald en beïnvloed. Een andere uitgeverij (de grootste op het gebied van tijdschriften en kranten in Europa met ca. 260 tijdschriften in 20 landen) is het in Hamburg gevestigde Gruner + Jahr (GUJ). Ook dat bedrijf is in handen van Bertelsmann AG. Het blad Der Spiegel dat een voorpublicatie bracht van het boek van Sarrazin is eigendom van Spiegel-Verlag Rudolf Augstein GmbH & Co. KG, waarvan Gruner + Jahr meer dan 25% aandelen bezit. GUJ is in volledig eigendom van Bertelsmann AG, waar ook de Random House GmbH valt en dáár valt de DVA weer onder. Bertelsmann AG is een van de grootste en invloedrijkste mediaconglomeraten ter wereld. RTL Group uit Luxemburg is voor ruim 90% eigendom van Bertelsmann AG dat in 11 landen 45 televisiezenders en 32 radiostations heeft. De multimediapoot van Bertelsmann AG is Arvato.”