Home » Manipulatie » Deutschlanddämmerung – Volksverdomming & Manipulatie

 
 

Deutschlanddämmerung – Volksverdomming & Manipulatie

 

deutschland_schafft_sich_ab-copy

 

 

 

 

 

Het is mei 2008 als SPD-politicus Thilo Sarrazin benaderd wordt door de Deutsche Verlag-Anstalt (DVA) met het verzoek een manuscript te schrijven. Zogezegd is de bedoeling hierachter dat het in boekvorm bijdragen zal aan het politieke debat over de Duitse Sociaalstaat.

Tobias Winstel, de dan 35 jarige Publishing Director van het DVA brengt dit verzoek over aan de dan 63-jarige Sarrazin. Van Sarrazin – die naast politicus tevens bankier en bestuursvoorzitter is van de Deutsche Bundesbank – zijn dan, met name in de jaren ’70 van de vorige eeuw, al diverse boekwerken verschenen, zoals Ökonomie und Logik der historischen Erklärung (1974) Kritischer Rationalismus und Sozialdemokratie (1975) Investitionslenkung. Spielwiese oder vorausschauende Industriepolitik?(1976) Theorie und Politik aus kritisch-rationaler Sicht (1978). In 1998 volgt dan Der Euro, Chance oder Abenteuer?

Wir essen unser Saatgut auf wordt verkozen tot werktitel voor het nieuw te schrijven manuscript en ter ondersteuning worden twee ghostwriters (waaronder een Turkse) aan dit project toegevoegd. In de aanloop naar de geplande publicatiedatum worden in regelmatig overleg met DVA tekstaanpassingen en wijzigingen aangebracht en passeren verschillende boektitels de revue zoals Deutschlanddämmerung en Deutschland im Abendlicht. Na de auteurscorrecties wordt afsluitend gekozen voor de uiteindelijke boektitel: Deutschland schafft sich ab, Wie wir unser Land aufs Spiel setzen.

Met als officieel geplande presentatiedatum 30 augustus 2010 verschijnt in januari van hetzelfde jaar het 512 pagina’s tellende kloeke boekwerk op de markt. Zonder dat nog maar één exemplaar over de toonbank gegaan is zorgt negentien maanden hieraan voorafgaand een zorgvuldige geplande media campagne – waarin Der Spiegel het voortouw neemt – ervoor dat er in Duitsland een enorme ophef ontstaat. In een voorpublicatie trakteert Der Spiegel zijn lezers op de nogal gepeperde uitspraken die Sarrazin doet in Deutschland schafft sich ab. Ze maakt gewag van de veronderstelde achterlijkheid van de Turken en Marokkanen ten opzichte van Duitsers en afwijkende genetische kenmerken die Basken en Joden bezitten.

De campagne van Der Spiegel zorgt ervoor dat binnen één week de complete oplage van 25.0000 stuks compleet zijn uitverkocht en Sarrazin in het middelpunt van de belangstelling staat. De Duitse media buitelt over elkaar heen en maakt luidkeels misbaar en melding van begrippen als Ausländerfeindlichkeit, Jodenhaat, racisme en antisemitisme. Vanaf dat moment is Sarrazin de opvolgende maanden niet uit de media weg te slaan met als (in)direct resultaat dat van het boek recordoplages gedrukt en verkocht worden. Het wordt een absolute kas-kraker!

Tienduizend verkochte exemplaren per dag is geen uitzondering en in mei 2011 heeft het totaal aantal verkochte exemplaren de grens van anderhalf miljoen stuks bereikt!

Voor de kritische denker moeten er bij dit hele mediacircus toch zaken zijn die opvallen en in het oog springen?

Had bijvoorbeeld de DVA, had Sarrazin niet kunnen vermoeden wat voor heftige en negatieve reacties het boek zou oproepen? Vanuit het ‘niets’ is daar zo ineens een boekwerk dat provoceert, opruiende tekst bevat en waar op zijn zachtst gezegd spraakmakende stellingen ingenomen worden. Wat is het doel hiervan en mogelijk erachter? Is het misschien mogelijk dat men te maken heeft met gerichte manipulatie? Een aller-smerigste marketingtruc, een emotionele brainwash om gedachten te sturen, denkpatronen aan te leggen en deze te stroomlijnen? Is hier sprake van geraffineerde propaganda met de bedoeling mensen en groepen tegen elkaar op te zetten?

Nadere beschouwing

Het boek van Sarrazin is uitgebracht door de Deutsche Verlags-Anstalt, Neumarkter Strasse 28, D-81673 München. Het DVA Verlag maakt sinds 2005 onderdeel uit van het Random House GmbH een mega-uitgeverij dat op haart beurt onderdeel uitmaakt van het Duitse mediaconglomeraat Bertelsmann AG. De grootste Europese uitgever op het gebied van tijdschriften en kranten met meer dan 250 tijdschriften in 20 landen is het in Hamburg gevestigde Gruner + Jahr (GUJ). Ook dát bedrijf maakt onderdeel uit van … Bertelsmann AG. Het blad Der Spiegel dat de voorpublicatie bracht van het boek van Sarrazin waarmee het mediacircus startte is eigendom van Spiegel-Verlag Rudolf Augstein GmbH & Co. KG, waarvan Gruner + Jahr meer dan 25% aandelen bezit.

Bertelsmann AG is een van de grootste en invloedrijkste mediaconglomeraten ter wereld. De RTL Group uit Luxemburg, dat ruime aandacht en zendtijd aan Sarrazin en Deutschland schafft sich ab reserbeert  is voor ruim 90% eigendom van …. Bertelsmann AG dat in 11 landen 45 televisiezenders en 32 radiostations heeft.  De multimediapoot van Bertelsmann AG is Arvato, waaronder ook invloedrijke bladen vallen als Welt am Sontag, Frankfurter Allgemeine Zeitung en Süddeutsche Zeitung die allen stuk voor stuk hebben bijgedragen aan het propaganda- & mediacircus. In het hele verhaal loopt als een rode draad en overduidelijk op de achtergrond richting het Bertelsmann concern. Hetzelfde Bertelsmann AG dat in Nederland o.a. de publieksvoorlichting van postbus 51 verzorgd!.

Opmerkelijk is dat DVA Verlag een aantal toonaangevende auteurs in haar Fonds weet, waaronder: Erich Fromm - Joods wetenschapper, Georg Ebers - Joods egyptoloog en schrijver, Marcel Reich-Ranicki - Joods auteur, Peter Scholl-Latour - Joods auteur, Albert Einstein - Joods wetenschapper, Konrad Adenauer - voormalig Duits Bondskanselier en Sebastian Haffner - Auteur van het boek “Anmerkungen zu Hitler”

Nog opmerkelijker is het dat de oprichter van het Bertelsmann concern, Heinrich Mohn een fervent NAZI-aanhanger was en financier van Hitler’s NSDAP en in het bijzonder van de Schütz Staffel (SS). Daarnaast was Heinrich Mohn lid en mede-financier van Deutsche Luftsport Verbund, het in  maart 1933 door de NSDAP opgerichte voorloper van de latere Luftwaffe en waren zijn kinderen lid van de Hitlerjügend (HJ). Het Bertelsmann concern was dé grootste uitgever in Nazi-Duitsland met meer dan 19.000 uitgebrachte, voor het merendeel antisemitische, haat verspreidende en opruiende boektitels. Met recht kan hier gesproken worden van

Deutschlanddämmerung – Volksverdomming & Manipulatie 

Comments are closed

Sorry, but you cannot leave a comment for this post.