Home » Vredesonderwijs (Pagina 5)

Categoriearchief: Vredesonderwijs

OBS Insp. Amerikaschool – Noordbroek

“Een interessante uitleg over het ontstaan van WOI en daaruit volgend WOII. Voor de kinderen verhelderend, maar ook verrassend omdat duidelijk wordt gemaakt wat de invloed is van propaganda. Hoe snel wij zelf alles geloven zonder te controleren of het waar is.”

Pieter Lameijer, leerkracht groep 7 – OBS Insp. Amerikaschool, Noordbroek

KBS Mgr. Bekkersschool – Veendam

“De leerlingen waren diep onder de indruk, ze zijn écht aan het denken gezet over na-denken. Ook ik heb weer genoten van je verhaal, de opmerking “waarom ben je geen cabaretier geworden” snap ik! Volgend jaar weer!!.”

Erna Woltinge, leerkracht groep 8 – KBS Mgr. Bekkersschool, Veendam

CBS ’t Kompas – groningen

“Nooit gedacht dat je een groep leerlingen zo lang kunt boeien met een geschiedenisles. Van begin tot eind word je meegenomen in een denkwereld, die eigenlijk anders is dan je nu denkt. Kinderen, maar ook ikzelf hebben een heleboel geleerd over het hoe en waarom van de oorlog en WOI en WOII in het bijzonder.”

Wessel Steendam, leerkracht groep 8 – CBS ‘t Kompas, Groningen

OBS Tweemaster – Groningen

“Bert is een bevlogen verteller. Daardoor weet hij kinderen lang te binden. Hij vertelt snel, doch begrijpelijk voor het kind. Bert gebruikt humor, illustraties en werkt in op de verbazing in het kind. Dit doet hij prima. Wij (leerkracht en kinderen) zijn blij dat Bert bij ons is geweest.”

Mark Verheul, leerkracht groep 8 – OBS Tweemaster, Groningen

Reacties van leerkrachten

“Hoewel de Tweede Wereldoorlog een jaarlijks terugkerend thema is, waarbij je als leerkracht voldoende materiaal voorhanden lijkt te hebben, betrapte ik mij erop dat de lessen uit het geschiedenisboek niet de essentie raken. Een les over WOII schetst het plaatje dat er een foute man was die veel macht wilde en die joden haatte. De jaarlijkse oproep om “dit nooit meer” te vergeten lijkt de kinderen alleen te waarschuwen voor het aan de macht komen van een foute man.

Bert van Vondel behandelt de oorlog op metaniveau. Hij plaatst de Tweede Wereldoorlog in een breder historisch perspectief, waarbij hij niet alleen de Eerste Wereldoorlog betrekt, maar zelfs terug gaat tot Koninklijke twisten (Elzas Lotharingen), 1868 en het koloniale verleden van Engeland in Zuid-Afrika. Zijn invalshoek is mijns inziens veel belangrijker dan die van het geschiedenisboek: hoe werd een bevolking klaar gemaakt voor een oorlog en wat is propaganda eigenlijk?

Verwacht niet dat de kinderen na een ochtend Bert over meer feitenkennis van de oorlog beschikken. Sterker nog: Bert maakt duidelijk dat geschiedenisfeiten niet te vertrouwen zijn, omdat ze vanuit een perspectief zijn opgetekend en gerangschikt. Bert leert de kinderen het belang van zelf denken, niet na denken!. Dit doet hij door de kinderen voortdurend op het verkeerde been te zetten.

Bert gebruikt geen model effectieve instructie, geen verschillende werkvormen of differentiatie. Hij komt binnen met een kar spannende attributen en steekt van wal met een spraakwaterval die de hele ochtend duurt. Een douche van informatie, noemt hij het zelf en niet elke druppel informatie blijft hangen, maar je hebt wél een hele straal water nodig om goed nat te worden.

Kan dat? Een hele ochtend tegen een groep aan praten zonder afwisseling van werkvormen? Ja! Bert wel! Het is een show vol energie en met een enorm tempo. Veel van wat hij vertelde was voor mijzelf ook nieuw. Weet ik nog precies wat hij zei? Nee. Wat is blijven hangen is de essentie: mensen, denk-zelf-na! En voor mij is dat het belangrijkste wat ik de kinderen wil leren! En helaas kom ik daar de rest van het jaar te weinig aan toe.

Bert, hartelijk bedankt voor een inspirerende ochtend”

Patrick Trentelman, leerkracht groep 8a – OBS Oosterhoogebrugschool, Groningen

 

OBS De Waterlelie – Winschoten

“Over het algemeen vonden de kinderen het geweldig. Enkele opmerkingen:

“Dit komt beter over, het lijkt net of je het zelf meemaakt.”
“Door de materialen leer je het beter.’
“HIj lijkt wel een beetje op een filosoof, mensen die je anders laten denken”.

Mijn eerste indruk:
Wauw! Wat een andere kijk op geschiedenis. Van alle kanten word je door de wereld om je heen beinvloed. Je neemt de dingen aan zoals ze zijn. Na een ochtend naar Bert te hebben geluisterd, kijk je heel anders tegen dingen aan en ga je over de dingen nadenken. De kinderen geven aan dat zij nog nooit zo’n leuke geschiedenisles hebben gehad.

Lisette Verboon, PABO-stagiaire.

Ik vond het een geweldige ochtend en ben nog steeds over de ijskappen aan het nadenken….”

Jessica de Roo, leerkracht groep 8 – OBS De Waterlelie, Winschoten